III i IV Linia Metra

Metro i komunikacja

METRO I KOMUNIKACJA

Zobacz gdzie będą przystanki nowych linii metra!


Metro 

Warszawa ma najmniej km metra w regionie. Musimy dziś gonić stolicę…Bułgarii. Moje mocne zobowiązanie: w 10 lat (2 kadencje) zbuduję 2 nowe linie metra. Albo Warszawa kompleksów HGW i Trzaskowskiego albo Warszawa z ambicjami!

Metro dopełnia sieć komunikacji szynowej przewożącej największą liczbę mieszkańców stolicy. Władze Warszawy zbudowały w 12 lat zaledwie…ok. 9 km metra! Dodatkowo nie ma dziś żadnego gotowego planu 3 linii metra. Zmarnowali 12 lat. Do dzisiaj nie spełniona została nawet obietnica z 2006 r. Hanny Gronkiewicz-Waltz, która zadeklarowała, że na EURO 2012 pojedziemy metrem do stacji Chrzanów na Bemowie.

Władze Warszawy z PO przygotowały jedynie wstępnie odcinek metra na Gocław od Stacji Stadion. Ta koncepcja jest jednak nieracjonalna, ze względu na czas przejazdu, który może być podobny bądź dłuższy jak tramwajem.
Miasta w naszym regionie takie jak Budapeszt, Praga, Bukareszt, Sofia mają sieć metra lepiej rozwiniętą niż Warszawa. Dzisiaj konieczne są śmiałe i realne plany, po to, aby za 10 lat miasto mogło sprawnie funkcjonować.
Dwie nowe linie skomunikują najmocniej zurbanizowane i najgęściej zaludnione obszary, które mają obecnie najtrudniejszy dostęp do komunikacji szynowej – jedynej, która sprawnie może obsłużyć metropolię.

 

 

Dwie linie obsłużą przede wszystkim:

III linia: Tarchomin, Ruda, Sady Żoliborskie, Żoliborz Przemysłowy, Muranów, Rakowiec, Służewiec, Okęcie, port lotniczy im. F. Chopina oraz Służew, Ursynów, Miasteczko Wilanów oraz Wilanów.
IV linia: Jelonki Południowe, Odolany, Czyste, okolice Dw. Zachodniego, okolice pl. Narutowicza, Filtry, Politechnika (połączenie z I linia metra), Dolny Mokotów, Sielce, Siekierki, Gocław, Gocławek, Marysin Wawerski.

 

 

Koszty (szacunki):

Problemem jak zwykle w stolicy są koszty. Taniej niż w Warszawie metro budują m.in. w Rzymie, Paryżu, Kopenhadze, Monachium i wielu innych miejscach na świecie. Jednak nawet, gdyby przyjąć, że koszty są podobne do obecnych w stolicy i czas wykonania jest taki sam jak w lepiej wykonanych odcinkach metra – i tak można ten plan realnie zrealizować. Dziś Warszawa buduje w systemie 3,9 km w przetargu zaznaczając 39 m-c za odcinek z premiami za wykonanie w 36 m-c – co się udaje. Koszt wychodzi wtedy ok. 330 mln za 1 km. Na świecie jednak buduje dużo poniżej 300 mln za km. Czyli gdyby przyjąć ostrożnie 300 mln za 1km to koszty przedstawiałby się tak – szacunkowy koszt budowy nowych linii metra (3 i 4):
III – 31,6 km = 9,480 mld zł
IV – 19,6 km = 5,880 mld zł
Łącznie 15,36 mld zł za 3 i 4 linie.

Co oznacza wydatek ok 1,5 mld rocznie na inwestycje jeśli chcemy ją zakończyć w 10 lat (2 kadencje). Przypominam, że HGW nie potrafi wydać rokrocznie 1 mld zł na inwestycje. Czyli wszystko okazuje się realne. Dzięki dobrej współpracy z rządem dołożę jeszcze współfinansowanie zewnętrzne. Co spowoduje, że ambitne plany będą szybkie do realizacji.

Ważne dla dobrej organizacji komunikacji w mieście jest to, aby linie metra obsługiwały węzły przesiadkowe, a żadna z obecnych dwóch linii nie obsługuje ani jednego z głównych dworców lub portu lotniczego. Dodatkowo chcę, aby IV linia wykorzystała bazę postojową na Morach (co da nam duże oszczędności).

 

 

Warszawiacy za długo czekali na nowe stacje metra. Obecnie Hanna Gronkiewicz-Waltz co roku nie jest w stanie przez swoją nieudolność zrealizować inwestycji za ponad 1 mld zł, a właśnie tyle potrzebujemy na dwie nowe linie. Gwarantuję, że po objęciu przeze mnie funkcji Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy – urząd będzie działał sprawniej, a kolejne stacje i nowe linie metra będą powstawały tak szybko jak w innych miejscach w Europie i na świecie.

Stoimy dziś przed wyborem: albo Warszawa kompleksów Platformy Obywatelskiej albo stolica pełna ambitnych projektów.

P.S
Jeśli ktoś uważa, że stolice Rumunii, Czech, Bułgarii czy Węgier z mniejszymi budżetami niż nasza – mogą mieć nawet prawie 3 raz więcej km metra niż Warszawa – to mówiąc delikatnie – nie zgadzam się nimi!

 


Tramwaje

Mimo gromkich deklaracji przez 12 lat rządów nie udało się Platformie Obywatelskiej w pełni zrealizować żadnych z przygotowywanych nowych linii tramwajowych. Łącznie w okresie 2006 – 2018 oddano do użytkowania zaledwie 7,7 km nowych linii tramwajowych, co na tle zapowiedzi i realnych możliwości wynikających z dostępu środków unijnych jest wartością bardzo niską – średnio 650 m linii na rok.

Strategicznym celem jaki w ciągu 15 lat (3 kadencji) chcielibyśmy w Warszawie osiągnąć, jest zdecydowane zwiększenie udziału komunikacji publicznej w codziennych podróżach Warszawiaków. By ten cel osiągnąć trzeba realnie, a nie deklaratywnie rozbudować transport szynowy, tak by wzorem nowoczesnych zachodnich metropolii stał się podstawowym środkiem codziennego transportu mieszkańców. Obok budowy dwóch nowych linii metra i rozbudowy sieci połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej, konieczna jest rozbudowa sieci tramwajowej (wg naszych planów o ok. 68 km). Transport szynowy powinien stać się najczęstszym środkiem komunikacji, zastępując w tej roli autobusy.

W naszym programie zapisana jest realizacja 12 zadań inwestycyjnych (niektóre są już w obecnych planach, będziemy je kontynuować) – nowych linii tramwajowych. W ciągu 3 kadencji sieć tramwajowa stolicy obejmie praktycznie wszystkie dzielnice i osiedla o zabudowie wielorodzinnej. Wyjątek stanowić będą takie dzielnice jak Ursynów, czy Ursus, gdzie podstawowym środkiem komunikacji szynowej będzie odpowiednio metro i kolej.

Najważniejszym elementem tego programu inwestycyjnego jest stworzenie Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia, obejmującej 4 z 12 zadań. Uruchomienie tej obwodnicy zoptymalizuje cały system komunikacyjny lewobrzeżnej Warszawy, eliminując z połączeń biegnących przez Śródmieście podróżujących w ruchu międzydzielnicowym.

Kolejnym będzie Praska Średnica Tramwajowa, łącząca Gocław z Tarchominem i pozwalająca zintegrować historyczne centrum Pragi oraz dworzec Wschodni PKP z odległymi osiedlami prawobrzeża. Traktujemy to jako niezbędny warunek cywilizacyjnego awansu i odzyskania atrybutów śródmiejskości tej dzielnicy.

Chcemy też przywrócić tramwaje na Trakt Królewski, gdzie zgodnie z koncepcją z czasów prezydentury Lecha Kaczyńskiego. To ostatnia kluczowa arteria Śródmieścia pozbawiona transportu szynowego, z ogromnym ruchem autobusowym. Chcemy zbudować odcinek bez sieci, pokonywany na bateriach, wkomponowany w zabytkową architekturę.

Lista zadań inwestycyjnych (istniejące oraz nowe):

  1. Połączenie Tarchomina z Żeraniem (wzdłuż Modlińskiej).
  2. Połączenie tramwajowe Zielonej Białołęki
  3. Tramwajowa Średnica Pragi – połączenie Gocławia z dworcem Wschodnim i Rondem Żaba
  4. Linia na Sielce i Siekierki
  5. Tramwaj na Wilanów i Stegny
  6. Obsługa tramwajowa biurowej części Służewca
  7. Tramwaj do Raszyna
  8. Połączenie Mokotowa, Ochoty i Woli – południowa część Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia
  9. Obsługa tramwajowa Odolan
  10. Połączenie Woli i Żoliborza – zachodnia część Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia
  11. Trasa mostu Krasińskiego/ połączenie Targówka z Żoliborzem – północną część Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia
  12. Linia tramwajowa na osiedle Ruda

W nieco innej zabytkowej formule, zaplanowaliśmy także tramwaj na trakcie Królewskim.


Tani Bilet Rodzinny oraz darmowa komunikacja miejska dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny

Wszystkie rodziny posiadające minimum jedno dziecko, które płacą podatki w Warszawie, będą mogły skorzystać z biletu w cenie 100 zł. Większe warszawskie rodziny (z minimum trojgiem dzieci) z komunikacji będą mogły korzystać bezpłatnie. Dla części rodzin roczna oszczędność sięgnie prawie 2800 zł.

Wsparcie rodzin oraz promocja komunikacji miejskiej to konieczność. Chcemy zachęcać warszawiaków do korzystania z komunikacji zbiorowej zamiast prowadzić działania utrudniające życie kierowcom. Wsparcie rodzin to najlepsza inwestycja. Jeśli warszawiacy zdecyduje się na korzystanie z komunikacji miejskiej, to nie tylko odczują to jako oszczędność w domowym budżecie, lecz także przyczynią się do zmniejszenia smogu.


Nowe mosty w Warszawie

W Warszawie konieczne jest powstanie nowych przepraw mostowych łączących warszawski prawy i lewy brzeg Wisły. Jesteśmy przekonani co do tego, że potrzebna jest co najmniej jedna przeprawa na północy i dwie na południu stolicy. Mówiąc o mostach położonych na południu Warszawy jesteśmy przekonani, że miasto na przełomie roku powinno rozpocząć budowę Mostu na Zaporze i dokończyć budowę Mostu Południowego. Ważne jest, by odciążyć ruch w tej części miasta. Jeżeli mosty powstaną, spowoduje to, że każda z dotychczas istniejących ośmiu przepraw udrożni się, co ułatwi życie mieszkańcom.

 


 

 

Materiał wyborczy KW Prawo i Sprawiedliwość |  Polityka prywatności ⓒ Patryk Jaki 2018