WIZJA WARSZAWY

Przyjazny urząd

PRZYJAZNY URZĄD

Urzędy czynne do godz. 20:00 dwa razy w tygodniu

Urzędy muszą dostosować się do systemu pracy warszawiaków i dlatego powinny być czynne dłużej. Obecnie tylko jednego dnia w tygodniu urzędy są otwarte do godziny 18:00, a generalnie urzędy są czynne tylko do godziny 16:00. Jest to niewystarczające rozwiązanie. Uważamy, że należy to zmienić poprzez dostosowanie godzin pracy urzędów do trybu pracy mieszkańców, którzy zazwyczaj wychodzą z pracy właśnie o godzinie 16:00 lub później przez co, aby załatwić sprawę w urzędzie zmuszeni są do wzięcia urlopu. Właśnie dlatego proponujemy, aby dwa dni w tygodniu Wydziały Obsługi Mieszkańców w każdym urzędzie były czynne do godz. 20:00, aby każdy mógł złożyć wizytę w urzędzie bez potrzeby zwalniania się z pracy.

Wizyty domowe urzędników

Kolejną zmianą będą wizyty domowe dla najstarszych mieszkańców i osób niepełnosprawnych. W tej chwili funkcjonuje to nieefektywnie, ponieważ wizyty domowe obejmują tylko procedurę wyrobienia dowodów osobistych. Będziemy chcieli rozszerzyć ten program w taki sposób, aby wszystkie podstawowe sprawy osób, które nie są w stanie o własnych siłach przyjść do urzędu, można było załatwić poprzez przyjazd urzędnika do domu osoby potrzebującej.

Asystenci klienta w urzędach

Chcemy, by w urzędach pojawili się asystenci klienta, których zadaniem będzie pomaganie klientom w załatwianiu spraw urzędowych i poruszaniu się po urzędzie. Bardzo często obywatele nie wiedzą, do którego miejsca powinni się udać, jaki formularz pobrać oraz jak go wypełnić. Proponujemy wprowadzenie w każdym urzędzie miasta stanowiska asystenta klienta, którego obowiązkiem będzie odpowiednie poinstruowanie osób przychodzących do urzędu, w celu sfinalizowania przez nie spraw urzędowych w jak najszybszy i najefektywniejszy sposób, bez konieczności oczekiwania w długiej kolejce w celu uzyskania podstawowych informacji. Chcemy pokazać, że urząd może być otwarty oraz przyjazny dla ludzi.

Powszechne aukcje i licytacje elektroniczne

Aukcje i licytacje elektroniczne to narzędzia dopuszczalne przez Prawo Zamówień Publicznych, które powinny być powszechne w mieście aspirującym do miana nowoczesnego i transparentnego. Pozwalają one również zaoszczędzić pieniądze podatników. Jak podaje Urząd Zamówień Publicznych średnie oszczędności przy stosowaniu tych procedur to ponad 15%. Dla przykładu PKP kupując akumulatory zaoszczędziło, tylko w jednym postępowaniu, 220 tys. złotych, gdy jeden z urzędów wojewódzkich obniżył cenę sprzętu komputerowego o 32%. W skali budżetu miasta takiego jak Warszawa, przekraczającego 16 miliardów złotych, upowszechnienie licytacji elektronicznych i aukcji przełoży się na milionowe oszczędności. Proponujemy, aby były one docelowo podstawowym sposobem postępowań do tzw. progów unijnych.

Nowe Biuro Audytu

Istniejące w ratuszu komórki odpowiedzialne za kontrole i audyt poniosły spektakularną porażkę. Dowodem jest afera reprywatyzacyjna, która uszła uwadze osób, których zadaniem powinno być dbanie o interes miasta. Potrzebujemy zawodowców dbających o kieszeń warszawskiego podatnika. Dlatego ten obszar funkcjonowania miasta trzeba będzie zbudować na nowo.

Materiał wyborczy KW Prawo i Sprawiedliwość |  Polityka prywatności ⓒ Patryk Jaki 2018